BUSINESS

Wednesday, July 17, 2024

Present perfect tense has/ have v3

 How to use---has/have v3----present perfect tense----ဒီ tense က subject က singular နဲ့ plural ရှိတယ်

-=plural sub- I  we you they ဆိုရင် have v3သုံးပြီး--
---- singular sub -He she It ဆိုရင်  has v3 သုံးရမယ်

်--- usage-1 ပြီးပြီဟု ပြောလိုလျင်သုံး

eg 1 ကျနော် ညစာထမင်းစားပြီးပြီ
ီ  I have already  had/ eaten dinner.  
 
      eg2 ကျနော် ခုနလေးက အိမ်စာ လုပ်ပြီးပြီ   
I have just done homework. 

    eg3-ကျနော် အိမ်စာ မလုပ်ရသေးဘူး                      I have not done homework yet.

*usage--2 ဖူးသလား ဟု definition ရတဲ့ အတွေ့ အကြုံ မေးရင် သုံးမယ်  

်  eg 1* ခင်ဗျား သရဲမြင် ဘူး သလား                       Have you ever seen a ghost?

eg2-ခင်ဗျား အရက်သောက်ဖူးသလား        Have you ever drunk alcohol?

eg 3---ခင်ဗျား ကြက်သားစားဘူးလား         Have you ever eaten chicken?  --

--- ---usage--3  ---အတိတ်က စလုပ်ခဲ့တဲ့ matter ခုချိန်ထိ လုပ်တုံးဆို သုံးမယ်

eg 1-ကျနော် English သင်နေတာ ဆယ်ခြောက်နှစ်ရှိပြီ                                                             I have taught English for 16 years.

eg2- ကျနော် yangon မှာ 1995 ကတည်းကနေတာ=ခုထိနေတုံး                               
  I have lived in Yangon since 1995.

summary----
-I have studied English for 20 years

  --We You They  have studied English for 20 years.-     
                                                                                 - He She It has studied English for 20 years.      
                                                                        ---negative ---
I we you They have not studied English for 20 years.  

  ---question---
Have you/they/we/I studied English for 20 years ?
                                     
  ----wh===question---                                          How long have you /they/we/I  studied English.?

No comments:

Post a Comment